zaterdag 2 maart 2019

5 plukken watervalvlecht (5 strand waterfall braid)

De 5 plukken watervalvlecht is een bijzondere watervalvlecht. In mijn filmpje leg ik de vlecht uit als een opvlecht, maar voeg ik na de watervalpluk de nieuwe pluk niet als opvlecht toe (voor meer over de opgevlochten of Nederlandse watervalvlecht, bekijk mijn filmpje). Dit is één van de drie manieren om een 5 plukken watervalvlecht te maken.
De andere twee manieren zijn een volledige ingevlochten 5 plukken watervalvlecht of een volledige opgevlochten 5 plukken watervalvlecht.
Voor de volledig ingevlochten versie, volg je de techniek van de 5 plukken invlecht. Net als bij een gewone watervalvlecht laat je hierbij de onderste pluk vallen, vervang je die door een nieuwe pluk en kruis je deze over-onder.
Voor een volledige opgevlochten versie, kun je het uitlegfilmpje als voorbeeld gebruiken. Er is alleen één verschil: je laat niet de onderste pluk vallen, maar eentje daarboven (als je de plukken van bovenaf 1, 2, 3, 4, 5 nummert, laat je pluk 4 vallen). De nieuwe pluk breng je terug op de plaats waar je watervalpluk vandaan kwam (de nieuwe pluk komt dus terug op plek 4). Vervolgens kruis je de onderste pluk onder-over.

De techniek:
5 plukken watervalvlecht uitleg filmpje

Ideeën:


Een dubbele 5 plukken watervalvlecht, gedaan op de manier als in mijn filmpje.


Ook deze 5 plukken watervalvlecht is gedaan op de manier als in mijn filmpje, alleen zijn er hier 2 linten gebruikt in het midden.


Een 5 plukken watervalvlecht gedaan als 5 plukken invlecht en gecombineerd met een 'nep vissengraat'.


Een ingevlochten versie van de 5 plukken watervalvlecht, gedaan met 2 linten in het midden.


Ook een ingevlochten versie van de 5 plukken watervalvlecht met lint, gecombineerd met een invlecht voor een laddervlecht.


Een volledig opgevlochten versie van de 5 plukken watervalvlecht, gecombineerd met een schaarwatervalvlecht.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten